Meghatározás
Együttműködés alapú munka: másokkal együtt, vagy közösen dolgozni elsősorban szellemi törekvésként, együttműködni olyan szervekkel vagy szervezetekkel, amelyekkel nem vagyunk közvetlen kapcsolatban (Merriam-Webster).
Az ad hoc latin kifejezés, jelentése: „csak ezért/azért”, „éppen ez/az okból”; rendszerint eseti megoldást, hirtelen támadt ötletet jelent, mely nem általánosítható, csakis egy speciális problémára adott válasz az átfogó rendezés és más problémákra adandó válsz igénye nélkül.
Bevezetés
A világszerte erősödő verseny és a technológiai fejlődés a termékek és folyamatok innovációs élettartamának csökkenéséhez vezet. Egy szervezet fennmaradásra való képességét meghatározza az innovációra és a változó piacokhoz, változó technológiákhoz, változó vásárlói elvárásokhoz való alkalmazkodásra való kapacitása. Az együttműködésen alapuló munka az új ötletek kitalálásának és innovációs szintre emelt kidolgozásának az egyik legelterjedtebb módja. Sokszor időbe telik, míg akár a legkreatívabb ötletek is felszínre törnek, vagy az is lehetséges, hogy több kisebb ötlet együtteseként fejlődnek ki. Minél több időt fordítunk egy probléma megoldására és a mások által felvetett ötletek kidolgozására, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a végeredmény igazán egyedi és innovatív lesz. Az innováció nem csupán “megtörténik”, hanem leggyakrabban ad hoc csapatok együttműködésen alapuló munkájának az eredménye.
Az emberek szívesen mondják, hogy “nagy elmék hasonlóan gondolkodnak”. Az igazság azonban az, hogy a nagy elmék sokszor igen eltérően gondolkodnak, s ez lehet az innováció feltétele.
A múltban túlnyomórészt a szervezetek egymástól független funkciók köré épültek, melyeket fentről irányítottak. A szervezeten belüli egyes egységek és osztályok együttműködésén alapuló munkakapcsolatot kevés helyen ismerték el. Manapság azonban a szervezeti határokon átnyúló, esetenként külső partner bevonásával (outsourcing) megvalósított együttműködésből származó számos előny a modern szervezetek megkérdőjelezhetetlen feltétele, még akkor is, ha ezt a fajta együttműködést néha nehéz megvalósítani. A Delphi csoport szakértői szerint az ad hoc csoport előnyei:
-
A változás szükségességére gyorsan tud reagálni.
-
Képes a gyors, megbízható és kényelmes szolgáltatást kívánó vásárlói igények kielégítésére.
-
A rendelkezésre álló források mindegyikének hatékony felhasználása (senkinek sem kell még egyszer feltalálnia, ami már létezik).
-
A problémák még kreatívabb megoldása.
-
Megosztott és könnyen elérhető információ.
-
Új kezdeményezések megvalósításának segítése.
-
A siker és bukás felelősségének megosztása.
-
Közös elkötelezettség az egész vállalat sikeressége iránt.
Az egyértelmű előnyök és a határokon átnyúló koordinálást segítő új információs eszközök ellenére igazi együttműködést nehéz elérni. Az embereket összegyűjtve közölni velük, hogy mostantól működjenek együtt, mindenki számára frusztráló élmény lehet.
Az együttműködésen alapuló közös munka nem azt jelenti, hogy a különböző, egyéni perspektívákat egy olyan közös ötletté olvasztjuk egybe, amit eddig még nem fedeztek fel, vagy nem ismertek el. Az együttműködésben rejlő kihívás, de egyben a benne rejlő lehetőség is egy folyamat, melyben az egyéni ötletek megőrződnek, ötvöződnek és közös eredménnyé duzzadnak a lehető leghatékonyabb tevékenységek és döntések segítségével. Ez a folyamat figyelemreméltó képességeket igényel.
Az eltérő álláspontokat és érdekeket képviselő emberek együttes munkája nem jelenti automatikusan az építő párbeszéd kialakulását.
Tudatosan felépített és irányított folyamatok biztosítják a megfelelő munkakörnyezetet és segítik az embereket abban, hogy a különbség áthidalásához szükséges képességeket elsajátítsák és szoros, támogató munkakapcsolatokat alakítsanak ki. A pozíciók mögötti érdekek egyértelműsége- konkrét célok, kívánt eredmények, felelősség, hitelesség, elismerés, jutalom, stb. alapján a csoportok és egyének sikeresen küzdenek meg a hatékony együttműködést nehezítő akadályokkal. A különbségek áthidalásához szükséges hatékony kommunikációs képességek (a másik meghallgatása, világos önkifejezés) a folyamat során felismerhetők és megtanulhatók és a későbbiekben is alkalmazhatók.
Általában mikor csapatmunkában vesznek részt, az emberek szeretik bebizonyítani, hogy sokkal okosabbak, mint a többiek. Néha azonban, iskolázottságuknak köszönhetően, a diákok megtanulják, hogyan tanulhatnak egymástól.
Jók vagyunk abban, hogyan kritizáljuk egymás ötleteit ahelyett, hogy tovább építenénk azokat. A közös tanulást sokszor akadályozhatja, hogy félünk kiadni ötleteinket, nehogy másvalaki húzzon hasznot belőle.
Mindazonáltal rá vagyunk szorulva egymás ismereteire, meglátásaira, tapasztalataira és ahelyett, hogy a csoportmunkát erők egymásnak feszülésének látnánk, értékelni kéne benne az együttműködési szellemet.
Ez a modul a (nem technikai) menedzsment innováció fejlesztéséről vagy/és kezdeményezéséről szól. A menedzsment innováció az ötletek és módszerek sikeres üzleti adaptációjának folyamata, mely során a régit felváltja az új, mely az üzleti fejlődést sikeresen szolgálja.
A menedzsment innováció fő jellemzői:
-
A régi újjal való helyettesítése felé irányul.
-
Az üzleti fejlődéshez szükséges változások megfelelő alkalmazása.
-
Üzleti alkalmazás.
-
Az innovációt megvalósító szervezet számára változást katalizáló szerep.
-
Új az emberek, csoportjaik, vagy az innovációt bevezető/használó szervezet számára.
Az együttműködésen alapuló munka a menedzsment innováció egyik leghatékonyabb előidézője, fenntartója és szervezeten belüli megvalósító eszköze.
A tanulási eredmény három didaktikai egységet tartalmaz:
-
Csoportszervezés
-
Csoportdinamika és vezetői készségek
-
Csoportteljesítmény- menedzsment