„Felejtsd el a gazdasági krizist. A jövő szebb, mint hinnéd!
(Peter Diamandis, az amerikai Singularity University társalapítójának és elnökének a Sinularity Universityn 2012 nyarán elhangzott előadása alapján)
A rossz hírek rabjai vagyunk. A média a hét mind a hét napján napi 24 órán keresztül az összes elektronikus és papír alapú eszközét felhasználva rossz hírekkel traktál bennünket. Újra és újra, ismét és ismét értesítenek bennünket minden gyilkosságról, terrorista akcióról, gazdasági összeomlásról függetlenül attól, hogy milyen messze is történt. És mi faljuk a rossz híreket.
Az ok rém egyszerű. Agyunk sokkal érzékenyebben reagál a rossz hírekre, mind a jókra. Miért? Millió évekkel ezelőtt, - amikor agyunk kifejlődött – nem volt különösebb jelentősége annak, ha egy jó hírről nem vett tudomást, de egy rossz hír feldolgozásának elmulasztása az egyén életébe kerülhetett. Így hát agyunk úgy fejlődött, hogy képes legyen folyamatosan keresni a rossz híreket, és ha kell riadóztatni a szervezetet. Rég szállóige volt az újságokban: ha vérzik, akkor vezet. Nos, ez ma is pont úgy igaz, mint száz éve.
Így hát nem csoda, hogy az emberek úgy érzik, a világ zuhanásban van, és ettől nagyon sokan nyomott hangulatban vannak. Pedig az a különös, hogy ha a világ mérhető jellemzőit nézzük, szint mindegyik azt mutatja, hogy a mai világ sokkal jobb, mint megelőzően valaha volt.
Kezdjük a szegénységgel, amiről állandóan hallunk, pedig a szegénység a világban az elmúlt ötven évben jobban csökkent, mint az elmúlt 500 évben. Ebben az 50 évben a Föld lakossága megduplázódott, de az egy főre eső (inflációval korrigált) bevétel megháromszorozódott.
Nem csak gazdagabbak vagyunk, mint bármikor korábban, de egészségesebbek is. Az elmúlt száz évben a szülési halálozás 90 %-kal, a gyermek halálozás 99 %-kal csökkent. Eközben az átlagos élethossz megduplázódott.
Steven Pinker bebizonyította, hogy a középkortól kezdődően az erőszak a Földön folyamatosan csökkent. A gyilkosságok száma ma százszor kevesebb, mint 500 éve. Így hát nem csak gazdagabbak vagyunk, hanem életünk is biztonságosabb lett.
Ha a fejlődést az áruk és szolgáltatások elérhetőségével mérjük, láthatjuk, hogy a legszegényebb (szegénységi küszöb alatti) amerikaiaknak is van telefonjuk, wc-jük, vezetékes vizük, légkondicionálójuk, sőt autójuk is. Ha visszamegyünk 150 évvel, láthatjuk, hogy a leggazdagabb rabló bárók sem álmodhattak ilyen gazdagságról.
Tény, hogy Magyarország sokkal szegényebb Amerikánál, de azért az itt felsorolt jellemzők tekintetében (kivéve a légkondicionálót) az itteni szegények árukkal és szolgáltatásokkal való ellátottsága nem igazán marad el az amerikai szegényektől. Vagy nézzük meg hány embernek van ma autója és telefonja Magyarországon, és hánynak volt 25 évvel ezelőtt. Nem beszélve arról, hogy akkoriban a tipikus magyar autó trabant, wartburg és lada volt. A „nyugati” kocsiról csak álmodoztunk. Ma tulajdonképpen minden autó „nyugati” kocsi.
Ma egy afrikai maszáj harcos jobban képes kommunikálni a mobilján, mint az amerikai elnök, Ronald Reagan 25 évvel ezelőtt. Ha belép a Google-ba, több információhoz juthat, mint Clinton elnök 15 éve. Ma a világ a kommunikációs és információs bőség korában él.
Még látványosabb, ha azt nézzük, hogy maszáj harcosunk az afrikai szavannán ingyenes mobil alkalmazások használatával milyen sok eszközhöz fér hozzá: GPS, videdo-konferencia hardver és szoftver, HD videó kamera. fényképezőgép, sztereó rendszer, könyvtár, filmek, játékok és zenék. Menjünk vissza 20 évet, és láthatjuk, hogy ezen szolgáltatások együttesének megvásárlása dollár milliókba került. És ma mindezeket egyetlen átlagos okos mobil tudja.”
Igen, fogékonyak vagyunk a rossz hírekre. Életünket az elmúlt években a válságról szóló hírek nagymértékben befolyásolták, és a válságról szóló hírek várhatóan még évekig befolyásolni fogják. Hisz agyunk úgy issza a rossz híreket, mint ahogy a kábítószeres vágyik a drogra. A média pedig tudatosan ki is használja ezt. Több rossz hír, több néző, olvasó vagy, kattintó, több hirdetési bevétel. A kérdés az, szükségszerű-e, hogy a válság mindannyiunk életét negatívan befolyásolja? Ha körülnézünk láthatjuk, hogy míg sokan a válság hatásaitól szenvednek, mások válság ide vagy oda, képesek jóllétüket fenntartani, sőt növelni. Mi az utóbbiak közé akarunk tartozni, és reméljük, sok olyan együttműködő partnert fogunk találni, akik ugyancsak ezt tervezik.
Portálunk célja a jóllét megtartását és növelését segítő innováció megvalósítása. Ennek egyik legfontosabb eleme a jó hírek, pozitív dolgok létrehozása, bemutatása és tudatosítása. Hisz számos mai embernek a rossz hír már nem jelent olyan ösztönzést az agy számára, hogy riadóztasson a vész elhárítására. Sőt ellenkezőleg, sokak számára bénítólag hat. Bénítólag hat, és egyben segíti az egyént abban, hogy saját tehetetlensége miatt önmagát felmentse.
Vagyis portálunk célja, hogy a jövő valóban jobb legyen. Ezt ne csak higgyük, hanem tegyünk is érte. Portálunk létrehozója a TREBAG Vagyon- és Projektmenedzser KFt, ami egy magyar kisvállalkozás. Egy kisvállalkozás lehetőségei a jövő építése területén ugyancsak korlátozottak. Ennek csökkentése érdekében portálunk nyitott innovációs portál, vagyis olyan portál, ahol a fejlesztésbe a közösséget is igyekszünk bevonni. Azt a közösséget, melynek tagjai szintén tenni akarnak azért, hogy jó dolgok, jó hírek jöjjenek létre, és csökkenjen a rossz hírek dominanciája. Vagyis tenni akarnak azért, hogy életünk jobb legyen. Nyitott innováció, mert szeretnénk bevonni azt a szinte korlátlan tudást, kutatás-fejlesztési képességet, amely a világban rendelkezésre áll, és amely messze-messze meghaladja egy magyar kisvállalkozás saját lehetőségeit.
Portálunkat a TREBAG Vagyon- és Projektmenedzser Kft hozta létre, és az Új Széchenyi Terv keretében elnyert pályázati támogatással kezdtük építeni.
Portálunk, mint a TREBAG Vagyon- és Projektmenedzser Kft vállalati portálja.
Portálunk, mint vállalati portál a Tudásbázisban összegyűjtötte és összegyűjti azokat a - főként az EU Élethosszig való tanulás programjába tartozó, - projekt eredményeket, amelyek létrehozásában a TREBAG Kft részt vett és részt vesz, és amelyek megalapozzák szolgáltatásainkat és szellemi tőkénket.
Portálunk egyben a Jóllét Living Lab portálja is, amelyet fejlesztő partnerünkkel a Net-Mex Kft-vel együttműködve hoztunk létre. A living lab egy korszerű módszer, amelynek lényege, hogy a fejlesztésbe bevonjuk a végfelhasználókat is, és a virtuális nyitott innovációs rendszer és egy valóságos objektum (ahol a valóságos emberek a valóságban is találkozhatnak és alakíthatják ki együttműködésüket) egysége. A valóságos objektumunk az Innovációs Porta, amelyet Nagykovácsiban a Kossuth Lajos utca 20-ban hoztunk létre. A Jóllét Living Lab pályázatával elnyerte a Living Lab-ok Európai Hálózatának tagságát.
Portálunk egy nyitott innovációs portál, amely azt jelenti, hogy
-
portálunk fejlesztésébe és egyes projektjeink fejlesztési munkájába várjuk mindazok bekapcsolódását, akiket a téma érdekel, és ötleteikkel, szellemi munkájukkal képesek és készek ezek hozzás adott értékét növelni,
-
regisztrált felhasználóink is indíthatnak saját nyitott innovációs projekteket, felajánlhatják szellemi termékeiket hasznosításra, vagy éppen hasznosítható szellemi terméket kereshetnek,
-
szellemi termékeikhez befektetőt vagy éppen befektetési lehetőséget kereshetnek.
A nyitott innováció megvalósatása érdekében portálunk rendelkezik egy Innovációs központtal. Megjegyezzük, hogy a nyitott innováció, - mint módszer, - módszer alkalmazására nem csak az Innovációs központunkban, hanem a Tudásbázisban is lehetőség van. Vagyis egyes Tudásbázisban szereplő projektjeink fejlesztéséhez ugyancsak várjuk a fejlesztő közösség tagjainak javaslatait, fotóit videóit, stb.
Portálunk egyben közösségi, illetve szociális innovációs portál is, mivel egyrészt az önkéntesek közösségét is bevonni a munkába, másrészt egyik fő szakterülete, az idősödők fittségének fenntartását célzó prevenció is, részben a szociális innováció területéhez tartozik. Azzal, hogy mind a Technológia keresőnk, mind a Tudásbázisunk lehetőséget biztosít a közös fejlesztések megvalósítására, portálunk igyekszik elősegíteni a közösségi innováció fejlődését.